
fot. parveender / 53 images z Pixabay.com
Zaplecze to podstawa każdego pozycjonera i ten temat będzie stanowił podsumowanie zawartych tu informacji. Pamiętaj, że to właśnie nad stronami zapleczowymi masz pełną kontrolę. Sam decydujesz, jaki mają miały charakter, ile w nie zainwestujesz, czy zezwolisz na linki do zewnętrznych serwisów oraz w jaki sposób będziesz z nich linkował do pozycjonowanych przez siebie stron. Pamiętaj również o tym, że zaplecze również trzeba linkować, aby miało moc.
Jakie strony tworzyć pod zaplecze?
Pomysły na strony zapleczowe to spory problem zwłaszcza u początkujących seowców. To, co istotne, to aby:
- nie nadużywać jednego skryptu lub rodzaju strony (np. same blogi na WordPressie), chyba że ograniczasz się dosłownie do kilku stron – wtedy nie ma takiej potrzeby unikania schematów;
- tworzyć strony o jakości nie gorszej niż te tworzone przez przeciętnego webmastera – na pierwszy rzut oka nie powinny wyglądać na zaplecze SEO, a same teksty również powinny przekazywać przynajmniej minimum istotnych informacji;
- linkować zaplecze z głową, ale na niektórych spośród tych stron pozwalać sobie na testowanie skuteczności i stopnia ryzyka wybranych źródeł linków. To pozwoli Ci wyciągnąć wnioski z działań i w razie potrzeby zadecydować o wykorzystaniu nowych źródeł do wzmocnienia komercyjnego serwisu, którym się zajmujesz.
Aby przygotować listę pomysłów na zaplecze, przejrzyj jeszcze raz tego e-booka. Pisałam m.in. o:
- linkach w treści (artykuły sponsorowane, wpisy gościnne, informacje prasowe itp.) – stwórz strony contentowe bogate w treści, które będą rozwijane także przez użytkowników;
- konkursach – stwórz serwis zbierający informacje o nich. W takim przypadku tylko na początku będziesz musiał sam dodawać bądź zlecić dodawanie konkursów. Potem zrobią to za Ciebie użytkownicy, jednak bez moderacji z pewnością się nie obędzie;
- linkach z forów i blogów – załóż tematyczne serwisy tego typu, chociaż prędzej namawiałabym na bloga o niszowej tematyce, niż nieco przedawnione już fora, które zostały wyparte przez grupy w serwisach społecznościowych;
- linkach z opisów zleceń i ofert pracy – możesz stworzyć osobne serwisy ogłoszeniowe ze zleceniami bądź ofertami pracy, albo wzbogacić o nie inny serwis, np. katalog firm w wybranym regionie;
- recenzjach – prowadź bloga z recenzjami narzędzi branżowych, książek (w tym e-booków) czy gier, w zależności od tematyki strony docelowej;
- linkbaitingu dzięki publikacji darmowego poradnika – możesz utworzyć landing page z podstawowymi informacjami na jego temat, opiniami oraz formularzem zapisu;
- zgłaszaniu strony do katalogów firm – możesz prowadzić swój własny, najlepiej stanowiący część lokalnego serwisu informacyjnego;
- dodatkach na strony – na osobnej stronie zapleczowej możesz zbierać informacje o ciekawych szablonach bądź widetach;
- linkach z blogów – możesz prowadzić bloga albo agregator blogów z wybranej tematyki – zobacz, jak dobrze radzi sobie Planeta SEO.
Jak widzisz, pomysłów jest sporo. Dlatego jeszcze raz przejrzyj ten poradnik i spisz sobie zarówno źródła linków, jakie wykorzystasz do linkowania strony docelowej, jak i pomysły na zaplecze.
Jak linkować z zaplecza?
Sposób linkowania z zaplecza uzależnij głównie od charakteru strony. Staraj się wykorzystać je optymalnie, wstawiając na nich linki, które przekażą sporo mocy. Nie oznacza to jednak, aby na blogu linkować dosłownie z każdego artykułu, w szczególności na zasadzie 1 link na X tys. znaków. Pamiętaj, aby starać się naśladować naturalne działania użytkowników, którzy nie zajmują się SEO na co dzień. Jeśli linki mają znajdować się w treści, ustal, że np. tylko 25% wpisów będzie je zawierało.
Jak linkować do zaplecza SEO?
Temat podlinkowania zaplecza jest na tyle obszerny, że mógłby stanowić temat oddzielnego e-booka. Skupmy się zatem na najważniejszych informacjach. Przede wszystkim dostosuj źródła i jakość linków do charakteru strony, a zatem linkuj w sposób zbliżony do tego, jaki wykonujesz na docelowej stronie. W przypadku zaplecza powinieneś jednak zmniejszyć wymagania co do jakości stron linkujących, a tym samym ograniczyć budżet przeznaczony na płatne linki czy publikacje z odnośnikami.
Staraj się nie robić dłuższych przerw w linkowaniu zaplecza, ponieważ zacznie to powodować systematyczny spadek pozycji tych stron. Jedna ze szkół mówi co prawda o tym, aby nie wychylać się ze stronami zapleczowymi, ponieważ jeśli będą zajmowały wysokie pozycje, to szybko ktoś się nimi zainteresuje i postara się nam zaszkodzić. Dopóki jednak jakość tych stron jest wystarczająco dobra, skup się na wykorzystaniu ich również jako zaplecze reklamowe. Jeśli uzyskają stosunkowo duży ruch, to przekażą część ruchu dzięki kliknięciom w bannery (najlepiej dofollow, aby połączyć korzyści SEO z promocyjnymi).